تکنیک گلیز کردن در نقاشی رنگ روغن
مقاله زیر در زمینه آموزش آنلاین نقاشی رنگ روغن است. اگر به جستجو آموزش آنلاین نقاشی رنگ روغن تهران هستید این مقاله برای شما مناسب است. مقاله در زمینه پاسخ به پرسش تکینک گلیز چیست؟ چگونه تکنیک گلیز در نقاشی ایجاد کنم؟ است.
تکنیک گلیز از قدیمی ترین تکنیک های نقاشی رنگ روغن است. تکنیک گلیز از زمان اختراع رنگ روغن توسط هنرمندان مورد استفاده بوده است. از نظر تئوری ساده است، ولی در عمل هنگام خلق اثر دشوارتر است. نگران نباشید به کمک کلاس آنلاین رنگ روغن وتمرینی که خواهید داشت استفاده از تکنیک گلیز ساده تر میشود. می توانید آثاری زیبا با استفاده از این تکنیک خلق کنید. تکنیک گلیز درخشندگی بسیار زیبا به آثار شما می دهد. این تکنیک برای ایجاد لایه های مشخص رنگ خالص است که با رنگ های زیرین تعامل دارد.توجه شود که لایه های جدید رنگ های زیرین را نمی پوشانند و مخفی نمی کنند، بلکه تعامل دارند. این تعامل به این گونه است که رنگ ها به صورت فیزیکی با هم ترکیب نمی شوند بلکه ترکیب بصری ایجاد می کنند.
لازم نیست از تکنیک گلیز در تمام قسمت های نقاشی استفاده شود. می تواند تنها قسمتی از اثر شما باشد.
رنگ های زیرین در نقاشی رنگ روغن
کلاس آنلاین نقاشی رنگ روغن چگونگی استفاده از رنگ های زیرین را به خوبی به شما یاد می دهد. به لایه اولیه که در نقاشی ایجاد می کنید، زیر رنگ گفته می شود. و تعیین می کند نقاشی شما به کدام سمت هدایت می شود. زیبایی نقاشی رنگ روغن بسیار به زیررنگ بستگی دارد. لازم است به خوبی در این مورد تصمیم بگیرید زیرا بر رنگ هایی که روی آن قرار می گیرد اثر می گذارد. برای رنگ های زیرین از رنگ های با کیفیت استفاده شود، زیرا پایه نقاشی شما است.
کیفیت خوب رنگ تعیین می کند نقاشی چگونه به نظر می رسد. انتخاب رنگ های زیرین یا همان زیررنگ به نظر ساده می آید ولی با دقت باید تصمیم گیری کرد از چه رنگ هایی باید استفاده شود. همانگونه که در کلاس آنلاین رنگ روغن یاد می گیرید، رنگی خوب و قوی، نقاشی ای جذاب ایجاد می کند. در تکنیک گلیز کردن باید صبر داشت و زمان داد تا رنگ های زیرین خشک شوند و سپس مرحله به مرحله کار را انجام داد.
لایه های بعدی با استفاده از رنگ های رقیق شده با مدیوم صورت می گیرد و درخشش بصری دارد. تنها لایه های بعدی با مدیوم استفاده نمی شود بلکه خود زیررنگ هم با مدیوم استفاده می شود تا ترک خوردگی و انباشته شدن رنگ در زمینه نداشته باشیم. در گلیز کردن لایه های نازک رقیق شده و شفاف روی بخش هایی که رنگ هایشان خشک شده است قرار می گیرد. رنگ های زیرین معولاً مونوکروماتیک هستند، یعنی تک رنگ هستند. رنگ های زیرین طیف های سیاه، سفید و همچنین قهوه هستند. برروی این رنگ ها پس از خشک شدن می توان با لایه های رنگی شفاف نقاشی کرد. علاوه بر رنگ های تک رنگ از ترکیب رنگ های خنثی نیز برای لایه زیرین می توان استفاده کرد.
نقاشی رنگ روغن شفاف و مات
کلاس آنلاین نقاشی رنگ روغن در زمینه شفافیت و مات بودن رنگ توضیح می دهد. گلیز کردن تکنیکی برای افزایش عمق رنگ ها است. در تکنیک گلیز کردن رنگ شفاف بر روی رنگ مات قرار می گیرد و رنگ ها جلوه ای بسیار ویژه پیدا می کنند. هنگام استفاده از تکنیک گلیز کردن به انتخاب رنگی توجه شود. تعیین کنید چه رنگ هایی را می خواهید استفاده کنید و درجه شفافیت و مات بودن برای کشیدن هرقسمت از اول تعیین شود. روی تیوب های رنگی اطلاعات تیرگی وشفافیت رنگ نوشته شده است.
در مورد شفافیت رنگ ها در کلاس آنلاین رنگ روغن اطلاعات بیشتری گفته می شود. بیش تر تولید کنندگان رنگ روغن نمودار آنلاین دارند که رنگ ها از شفاف تا مات درجه بندی شده است. برای استفاده از تکنیک گلیز در اثر خود باید پایه مات داشته باشید. رنگ های شفاف قدرت پوشانندگی رنگ های مات را ندارند. وقتی رنگ ها با یکدیگر ترکیب می شوند شفافیت خود را تا حدی از دست داده و مات می شوند. و زمینه هم به همین دلیل مات می شود.
همانگونه که گفته شد روی تیوب ها درجه شفافیت مشخص شده است، ولی علاوه بر آن با تمرین و کشیدن رنگ روی زمینه تیره می توانید با درجه شفافیت رنگ ها بیشتر آشنا شوید. برای ایجاد عمق در نقاشی رنگ روغن از رنگ های شفاف استفاده می شود، ولی توجه شود در نقاشی رنگ روغن تأکید بسیار بر کشیدن هر آنچه است که در واقعیت می بینید. برای حفظ این اصل گاهی لازم است از رنگ های مات هم برای ایجاد عمق استفاده کرد. رنگ های شفاف که روی رنگ های مات قرار می گیرند تعیین می کنند نقاشی چه میزان درخشندگی داشته باشد. درخشان شدن اثر کمک می کند که اجسام حالت سه بعدی ایجاد کنند. در این زمینه تمرین لازم است.
مدیوم گلیز
مدیوم تا حدودی عملکرد رنگ را تغییر می دهد. هنرمندان به دو دلیل از مدیوم استفاده می کنند. اولین دلیل برای جریان داشتن و قوام بهتر رنگ است، کمک می کند رنگ بهتر ترکیب شود. دلیل دوم کاهش زمان خشک شدن رنگ است. در تکنیک گلیز لازم است لایه اول خشک شود . سپس لایه بعدی نقاشی شود، همین موضوع استفاده از مدیوم را واجب تر می کند.
سه حلال 1- ورنی دامار 2- روغن استند یا روغن تیکند 3- تربانتین یا کبالته
مدیوم گلیز در رنگ روغن است. برای پاسخ به این سوال که چه میزان باید ترکیب کرد؟ می توان پاسخ داد بستگی به تصمیم هنرمند در خشک شوندگی مدیوم دارد. برای مثال اگر مقدار ورنی افزایش یابد، یا کبالت به جای ترباتنین استفاده شود، سرعت خشک شدن مدیوم افزایش می یابد. مدیوم گلیز در بازار موجود است، همچنین می توانید خودتان درست کنید. مدیوم گلیز بی رنگ و شفاف است. برای استفاده قلم موی تمیز را به مدیوم آغشته کنید و سپس با رنگ مخلوط کنید. میزان مخلوط کردن مدیوم با رنگ بستگی به ضخامت رنگی دارد.
تعامل رنگ ها
همانگونه که در کلاس آنلاین رنگ روغن یاد می گیرید، کنتراست نحوه تعامل رنگ ها را با یکدیگر مشخص می کند. رنگ ها روح دارند. تعامل رنگی تأثیر بسیار زیادی بر استفاده مناسب از تکنیک گلیز در نقاشی رنگ روغن دارد. رنگ ها می توانند با هم تضاد یا هارمونی داشته باشند. وقتی رنگ ها تعادل و هماهنگی با یکدیگر داشته باشند، هارمونی ایجاد می شود. رنگ های مکمل هارمونی با هم می سازند. رنگ ها تضادهای سرد و گرم، اشباع و هم زمان با هم می سازند. تضاد رنگی بحث جذاب و وسیعی است که در مقاله ای در سایت طرحستان قرار خواهد گرفت. دانش در مورد چرخه رنگ ایتن بسیار برای این منظور کمک می کند، برای تکنیک گلیز لازم است. با دانش درمورد چرخه رنگ ایتن می توانید به خوبی تصمیم بگیرید هر رنگی به چه شدت و در کجا باید استفاده شود.
اگر با چرخه رنگ ایتن آشنایی کافی ندارید، توصیه می شود، حتماً دانش خود را در این زمینه بالا ببرید و اطلاعات کسب کنید. برای همه هنرجویان لازم است، با این چرخه آشنا باشند. برخی رنگ ها به خوبی با هم جفت و ترکیب می شوند و نقاشی را زیبا می کنند. اشتباه برداشت نشود منظور شباهت رنگی نیست، بلکه خیلی رنگ ها با هم تضاد دارند ولی بازهم زیبایی به اثر می دهند. تعامل رنگی که ایجاد می شود استفاده از تکنیک گلیز کردن را بسیار پیچیده تر کرده است.
برای همین لازم است با تئوری رنگ ها به خوبی آشنا باشید. اگر اصول رنگ ها و تأثیری که بر یکدیگر دارند به خوبی و صحیح در نقاشی رنگ روغن و یا هر نقاشی دیگری رعایت شود، اثر بسیار جذاب و زیبا خواهد شد. برای یاد گرفتن چگونگی تعامل رنگ ها با یکدیگر از کلاس آنلاین نقاشی رنگ روغن و چرخه رنگ ایتن استفاده کنید.
تصور نتیجه
همانگونه که گفته شد در تکنیک گلیز به دلیل اینکه از لایه های رنگی استفاده می شود بهتر است در آن اشتباه زیاد رخ ندهد، تصور داشتن در مورد اینکه اثر در هر مرحله و همچنین مرحله پایانی چگونه به نظر می رسد مهم است. تصور شود در پایان کار تعامل رنگی ، عمق و بافت چگونه است. وقتی نتیجه تصور شود انگیزه بیشتر می شود. تصور در مورد نتیجه پایانی اثر، بسیار در موفقیت نقاشی رنگ روغن مهم است. قدرت تخیل و تصور بسیار در این زمینه کمک کننده است. با شرکت در کلاس آنلاین رنگ روغن قدرت تخیل و تصور شما با تمرین افزایش می یابد. در ابتدا این تصور سخت است ولی با تمرین ساده تر می شود.
خشک شدن در تکنیک گلیز
در تکنیک گلیز لازم است لایه رنگی خشک شود. خشک شدن لایه ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. از مهم ترین رازهای استفاده از تکنیک گلیز کردن صبر داشتن است. سریع پیش نروید. اجازه بدهید رنگ ها خشک شوند. خشک شدن لایه زیرین به شما این امکان را می دهد که اگر خطایی رخ داد رنگ جدید را پاک کنید و اصلاح نمایید. برای یکنواخت کردن رنگ ها از قلم موی لطیف استفاده کنید. هرچه نازک تر رنگ بزنید، سریعتر خشک می شود.
وقتی صبر کنید لایه های زیرین خشک شوند، گرد و غبار به اثر شما کمتر نفوذ می کنند. در کلاس آنلاین رنگ روغن یاد می گیرید به هیچ وجه نباید روی نقاشی که خشک نشده است، کار کرد. اگر بدون توجه به این نکته رنگ بزنید بعد از مدتی لایه هایی که در مجاورت هوا هستند سریع تر از لایه های زیرین خشک می شوند، و وقتی لایه های زیرین خشک شوند، ترک ایجاد می شود و اثر آسیب می بیند.
همانگونه که در کلاس آنلاین نقاشی رنگ روغن یاد می گیرید نقاشی روی تابلویی که خشک نشده به غیر از اینکه ترک ایجاد می کند، ترکیب های رنگی نامناسب می سازند و اصلاح آن دشوار است. در تکنیک گلیز کردن صبر لازم است. شاید زمانی طولانی لازم باشد تا رنگ های زیرین خشک شود، ولی دوست داشته باشید روی آن کار کنید در این مواقع بهتر است به این فکر کنید که اگر روی زمینه ای که خشک نشده کار کنید کل اثر آسیب می بیند. لازم است نقاشی در یک مکان با تهویه مناسب قرار بگیرد. رنگ ها در محیط سرد آرام تر خشک می شوند، پس در محیطی گرم تر نقاشی را نگه دارید. از سشوار استفاده نکنید زیرا به اثر آسیب می رساند، و موجب ترک خوردن رنگ می شود.
شاید بپرسید چرا باید از تکنیک گلیز استفاده کنم، می توانم همان اول هر چیزی می خواهم بکشم. چرا باید روی نقاشی خودم دوباره نقاشی کنم؟ در جواب باید گفت تکنیک گلیز مزایای خودش را دارد. تصور کنید هر لایه رنگی جدید و شفافی که اضافه می کنید مانند شیشه است. نور از آن عبور می کند به تصویر زیر شیشه می خورد وبازتاب می شود. هرچقدر لایه های رنگی شفاف تر باشد، برخورد نور موجب می شود رنگ عمیق تر و غنی تر به چشم بیاید. کلاس آنلاین نقاشی رنگ روغن به شما کمک می کند لایه های رنگی شفاف ایجاد کنید.