معرفی انواع تکنیک های انیمیشن
معرفی انواع تکنیک های انیمیشن
در این مقاله به 20 نوع مختلف از تکنیک ها و سبک های انیمیشن اشاره کرده ایم.
انیمیشن فرآیند ایجاد توهم حرکت و تغییر شکل با استفاده از نمایش سریع دنباله ای از تصاویر استاتیک است که تفاوت هایی باهم دارند.
انیمیشن تقریبا در همه ی قسمت های زندگی روزمره ما دیده می شود از جمله تبلیغات تلویزیونی ، موسیقی ، فیلم و غیره.
انیمیشن تکنیک های متفاوتی دارد مانند: استاپ موشن، انمیشن خمیری، کات اوت و غیره. اگر قصد دارید وارد حرفه انیمیشن سازی شوید و از آن درآمدزایی کنید بهتر هست تجربیات و اطلاعات خود را در رابطه با این رشته بیشتر کنید.
همانطور که می دانید انیمیشن در قسمت های مختلفی کاربرد دارد که می توان به فیلم کوتاه، فیلم های سینمایی بلند، موشن گرافیک، جلوه های سینمایی و….اشاره کرد.
در این مقاله انواع تکنیک های انمیشن را شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.
انواع تکنیک های انیمیشن
1-انیمیشن سنتی یا انیمیشن کلاسیک دو بعدی
انیمیشن سنتی (یا انیمیشن کلاسیک ، انیمیشن cel یا انیمیشن دستی ) یک تکنیک انیمیشن است که در آن انیماتورها هر فریم را با دست می کشیدند انیماتور شخصیت ها، طرح و پیش زمینه ها را روی کاغذ ترسیم می کند .
بطوریکه نقاشی در هر مرحله متفاوت با مرحله ی بعدی هست .
پس از اینکه تمام انیمیشن روی کاغذ کشیده شد ، سپس بر روی ورق های استات شفاف ، به نام cels، فتوکپی شده یا دوباره کشیده می شود.
این تکنیک تا زمان ظهور انیمیشن کامپیوتری شکل غالب انیمیشن ها در سینما بود. در انیمیشن سنتی ابزار اصلی مداد و کاغذ بود.
از انیمیشن های سنتی که با این روش ساخته شده اند و جز ماندگارترین ها بودند می توان به سفید برفی، هفت کوتوله، علاءالدین و زیبای خفته اشاره کرد.
2- انیمیشن کامپیوتری دو بعدی و سه بعدی
3 – انیمیشن دو بعدی دیجیتال
ایجاد انیمیشن در فضای 2 بعدی به کمک انواع تکنیک های دیجیتالی ، به عنوان انیمیشن دو بعدی دیجیتال شناخته می شود.
برای ساخت این انیمیشن ها نیازی به ایجاد مدل های دیجیتالی ندارید ، بلکه فقط به طراحی فریم نیاز هست ساخت ۱۰۰ نوع طرح و انیمیت کردن آنها در جهت های متفاوت، از تکینیکهای انیمیشن دوبعدی دیجیتال است.
با استفاده از نرم افزار ادوبی فلش ، انیماتورها می توانند تعداد نقاشی و طرح های مورد استفاده را محدود کنند، که باعث می شود آنها بتوانند انیمیشن دیجیتال دو بعدی را ایجاد کنند و همچنین روند ساخت مقرون به صرفه و سریع باشد.
با اعمال تغییرات کوچکی مانند تغییر رنگ یا تعداد هر فریم به نتیجه دلخواه در کوتاهترین زمان برسند که اینکار ساخت انیمیشن دیجیتال دوبعدی را آسانتر میکند.
در ساخت این نوع انیمیشن ها انیماتورها در طراحی مدل های دوبعدی می توانند از گرافیک بیت مپ یا برداری استفاده نمایند.
4 – انیمیشن دیجیتال سه بعدی
اگر علاقه دارید شخصیت های غیرواقعی را به یک شخصیت واقع گرایانه تبدیل کنید ،
پس باید با انیمیشن سه بعدی دیجیتال آشنا شوید. شخصیت های انیمیشن سه بعدی دیجیتال بسیار سریعتر ساخته می شوند و در صنعت فیلمسازی کاملاً محبوب هستند.
با استفاده از انواع نرم افزار های کامپیوتری ساخت انیمیشن سه بعدی می توان برای ایجاد بسیاری از فیلم های کوتاه ، فیلم های بلند و حتی تبلیغات تلویزیونی حرفه ای و بسیار سودمند ساخت.
در مقایسه با انیمیشن دو بعدی و سنتی ، مدلهای انیمیشن سه بعدی بسیار واقع تری هستند. از جمله انیمیشن های ساخته شده با این کنیک می توان به داستان اسباب بازی ها، آپ اشاره کرد.
5- انیمیشن استاپ موشن
آیا تاکنون فکر کرده اید که یک قطعه سنگ بتواند راه برود یا صحبت کند؟ آیا هر چیزی در انیمیشن امکان پذیر است؟
با استفاده از انیمیشن فریم به فریم، اشیاء استاتیک و بی جان می توانند چرخش و حرکت های متفاوتی داشته باشند.
انیمیشن استاپ موشن از زمان اختراع و سیر تکاملی عروسک ها وجود داشته است.
فیلم های بسیاری با استفاده از استاپ موشن ساخته شده اند ، یکی از بهترین نمونه ها “از مغازه ی نانوایی لذت ببر” است که در سال 1902 ساخته شده است.
ادوین پورتر کارگردانی “خرس های عروسکی” را انجام داد که یکی از اولین فیلم های انیمیشنی استاپ موشن بود.
این فیلم دنباله ای کوتاه از بازی عروسک های خرسی است که مدت پخش آن کمتر از یک دقیقه بود، درحالی که بیش از ۵۰ ساعت کار بر رویش انجام شد.
انیمیشن هایی مانند شازده کوچولو و آلیس در سرزمین عجایب از جمله انیمیشن های ساخته شده با تکنیک استاپ موشن هستند.
6 – انیمیشن مکانیکی
به جای رباتیکها ، ماشین آلات را می توان با استفاده از تکنیک انیمیشن مکانیکی متحرک سازی کرد.
به جای ساخت ماشین اصلی ، خلق انیمیشن مکانیکی ، به انیماتور ها این امکان را می دهد تا نحوه عملکرد دستگاه را بفهمند.
توضیح عملکرد این ماشین ها از طریق این نوع تکنیک انیمیشن بسیار آسان است.
7- انیماترونیک صوتی و آتونوماترونیک
والت دیزینی، انیماترونیک صوتی انحصاری اش را در پارک تفریحی معروف خود نصب کرده هست.
Otto یک رباتی است که به راحتی می تواند حضور فردی را در یک اتاق احساس کند ، با آنها مکالمه کند و همچنین می تواند خوشحالی کسی را اعلام کند.
آتونوماترونیک با انیماترونیک صوتی فرق می کند. انیماترونیک صوتی یک برنامه از پیش نوشته شده را تکرار می کند درحالیکه فن آوری آتونوماترونیک توسط دوربین ها و سنسورهای پیشرفته هدایت می شود که به ربات امکان اینکه در مورد چه چیزی صحبت کند یا چه کاری را بر اساس شرایط موجود انجام دهد ، داده می شود.
۸- تکنیک Chukimation
Chuckimation یکی از تکنیک های محبوب انیمیشن است. این انیمیشن ترکیبی از انیمیشن های فریم و تصاویر واقعی بوده که در آن شخصیت ها در یک فریم خاص قرار می گیرند که شباهت هایی به نمایش عروسک خیمه شب بازی دارد.
9-انیمیشن تئاتر عروسکی
انیمیشن عروسکی با تکنیک جان بخشی عروسک ها را زنده می کند.
این عروسک ها دارای طناب های نگه دارنده یا آرماتور در بخش هایی از مفاصل شان هستند که عروسک گردان به وسیله آنها عروسک را به حرکت در می آورد. فیلم “سیرک هامپتی دامپتی” توسط استوارت بلکتون و آلبرت اسمیت در سال 1908 به عنوان اولین فیلم انیمیشنی استاپ موشنی است که با استفاده از نمایش عروسک ها ساخته شده هست.
امروزه انیمیشن عروسکی بیشتر در کارتون ها و فیلم های کودکان استفاده می شود.
از انیمیشن های عروسکی مورد استفاده در سینما می توان به فیلم معروف ” کینگ کونگ” که در سال 1933 تولید شده، اشاره کرد.
فیلم ” کابوس قبل از کریسمس” یک فیلم ترسناک تخیلی موزیکال استاپ موشن آمریکایی به کارگردانی هنری سلیک است که در سال 1993 ساخته شده هست که در آن از ۲۲۷ عروسک برای انواع شخصیتها و همچنین ۴۰۰ سر با انواع حالات احساسی استفاده شده است.
10- انیمشن خمیری یا Claymation
اگر به خمیر بازی علاقه دارید باید بدانید که این یکی از بهترین اشکال استاپ موشن از طریق Claymation است.
در Claymation ، قطعاتی از خشت برای ایجاد کاراکترها قالب ریزی شده و براساس تخیل انیماتور ، داستانی روایت می شود.
گاهی این خمیرها ترکیبی از مواد شیمیایی هستند و گاهی هم ترکیبی از آب و گل هستند یا از سیم بعنوان آرماتور در ساخت شخصیتها برای دوام و حرکات پیوسته ی راحت تر استفاده می گردد.
شخصیت های متحرک در یک مجموعه نگهداری می شوند. انیمیشن های محبوب بره ناقلا و مرغ فراری در این دسته قرار می گیرند.
اصول نورپردازی و فیلم برداری دو اصلی هستند که باید در این تکنیک رعایت شود.
11- انیمیشن Zoetrope
zoetrope یکی از چندین اسباب بازی انیمیشن است که در قرن نوزدهم اختراع شد، این تکنیک در سال 1834 توسط ویلیام جورج هورنر اختراع شد و یکی از اولین شکل های انیمیشن است که برای ایجاد تصاویر متحرک استفاده می شد.
تصاویر با تغییراتی جزئی بر روی یک کاغذ در کنار یکدیگر همراه با فاصله، کشیده میشوند و داخل زوئتروپ قرار میگیرند.
با چرخیدن آن، از بین شیارهای موجود، تصاویر بشکل متحرک دیده می شوند. جلوه بصری ایجاد شده توسط یک zoetrope امروزه برای ایجاد GIF های متحرک هم استفاده می شود.
12- انیمیشن کات اوت
انیمیشن Cut – Out احتمالاً یکی از قدیمی ترین شکل های انیمیشن استاپ موشن در تاریخ انیمیشن سازی است.
اولین انیمیشن کات اوت توسط LotteReiniger در سال 1926 با نام “ماجراهای شاهزاده احمد” ساخته شد.
او از کاغذهای سیاه یکدست برای انتقال داستانی زیبا استفاده كرد. در این روش کاغذهای برش خورده برای گفتن داستانی در زیر لنز دوربین حرکت می کنند. با پیشرفت علوم کامپیوتری، نمایش تصاویر برش خورده در یک ردیف بسیار آسانتر از گذشته شد.
در سال های اخیر از این روش برای ساخت فیلم های کامپوتری دو بعدی و سه بعدی نیز استفاده می شود.
13- انیمیشن شن و ماسه
این روش کمی کثیف کاری با شن و ماسه دارد. زیرا شما مجبور خواهید شد با دستان خود آنرا به نمایش بگذارید.
برای اینکار از یک میز شیشه ای شفاف به عنوان بوم و مقداری ماسه استفاده می شود و انیماتور با حرکت ماسه ها در جهت های خاصی انیمیشن ایجاد می کند ، بله درست تصور کرده اید ،
انیماتورها برای ایجاد صحنه بعدی باید دائماً صحنه قبلی را پاک کنند. کل فرایند با دوربین ، عکسبرداری می شود و سپس در آخر ، برای نمایش با یکدیگر تلفیق میشوند.
14- انیمیشن تایپوگرافی
تایپوگرافی در مورد چیدمان حروف می باشد و انیمیشن چیزی که در حال حرکت است ، متن در حال حرکت به عنوان انیمیشن تایپوگرافی شناخته می شود.
انیمیشن تایپوگرافی در بخش عناوین یک فیلم به طور گسترده استفاده می شود.
15- انیمیشن نقاشی روی شیشه
در این تکنیک فرایند خشک شدن آهسته رنگ روی بوم شیشه ای به انیماتور این اجازه را می دهد تا صحنه های متفاوتی خلق کند و همزمان از آنها عکس بگیرد.
گاهی اوقات از ترمانتین (یک نوع حلال رنگ) در نقاشی ها استفاده می شود و این باعث می شود کار انیماتور ها راحت تر شود.
همانطور که می دانید نقاشی روی شیشه و عکس گرفتن از آن همزمان و به دنبال آن خلق صحنه دیگری بسیار سخت و دشوار می باشد و سپس در آخر کار محصول نهایی را با یکدیگر مخلوط کنید.
16- انیمیشن نقاشی شده روی فیلم
انیمیشن Drawn-on-film از سال 1916 رواج داشته است ، اما بیشتر انیمیشن های ساخته شده از این طریق در همان دوره گم شده اند.
این تکنیک شامل خراشیدن یا نقاشی توسط مداد چرب، مرکب، رنگ روغن و .. به طور مستقیم روی نگاتیو یا یک حلقه فیلم است و یا می تواند در یک اتاق تاریک با ایجاد تغییرات روی کل یا بخشی از حلقه فیلم، سایه هایی را که در بخشهای داستان وجود دارد، ساخت.
بعضی اوقات انیماتورها فقط می توانند حلقه فیلم سیاه را روی یک میز کار بچسبانند و سوراخ هایی را در آنها بچسبانند یا تقریباً به هر چیزی روی حلقه های فیلم بچسبند.
این انیمیشن یکی از اولین شکل های تکنیک انیمیشن و احتمالاً یکی از ارزان ترین ها بود، چون تنها به یک حلقه فیلم، ابزار ایجاد خراش و یک پروژکتور نیاز دارید.
۱۷ -انیمیشن تجربی
انیمیشن تجربی تلفیق دو یا چند نقاشی تخیلی و غیرواقعی برای ایجاد یک صحنه از انیمیشن است.
انواع مختلفی از نقاشی های انیمیشنی در نقاط کاملا بی ربطی از هم با یکدیگر ترکیب و حتی در جامعه هنری محبوب شده اند. بنابراین نقاشی های معرفی شده به طور تصادفی در فرایند انیمیشن یک فریم متفاوت ایجاد می کنند.
برخی از انیماتورها برای ایجاد یک انیمیشن از شیشه ذره بین استفاده کرده اند و چندین فریم ضبط شده است.
۱۸- انیمیشن محو شده
انیمیشن Erasure در انیمیشن دوبعدی موشن گرافیک مورد استفاده قرار میگیرد.
بسیاری از فیلم های محبوب با استفاده از این تکنیک ساخته شده اند و یکی از معروف ترین آنها فیلم “ویلیام کنتریج” است.
عکاسی و انیمیشن برای ایجاد حرکت سیال در فیلم انیمیشن باید در هر تغییر صورت گیرد.عکاسی و انیمیشن در هر بخش از ایجاد تغییر، در روال ساخت حرکات انیمشنی باید انجام شود.
19- Pinscreen animation
صفحه ای که توسط هزاران پین بی سر آغشته شده است برای ایجاد انیمیشن پین اسکرین استفاده می شود.
الكساندر الكسیف و كلر پاركر در سال 1930 تکنیک انیمیشن پین اسکرین را اختراع كردند.
این دو نفر برای ساخت “شب در کوهستان عریان” از پین اسکرین استفاده کردند همچنین بر اساس میزان عمق فرورفتگی پین در صفحه موردنظر، برای ایجاد فضای سایه و روشن در تصویر استفاده میشود.
Night اولین فیلم انیمیشنی بود که از پین اسکرین استفاده کرد که از یک قاب مستطیلی ۳در۴ فوت با حدود ۲۴۰هزار پین به منظور ایجاد سایه های مختلف به صورت جانبی استفاده شد.
۲۰_فلیپ بوک
حتی قبل از زمان کامپیوترها ، انیمیشن در عمل بسیار زیاد بود هنرمندان با استفاده از یک کتابچه و ایجاد طرحهایی در گوشه ای از برگه های آن (بهمراه اعمال کمی تغییرات جزئی در هر صفحه از طرح) کتابی با عنوان Flipbook یا Flickbook را ساختند که با سریع ورق زدن اش با کمک انگشت شست، قابلیت رویت انیمیشنی ساده فراهم بود.
انیمیشن Flipbook یکی از قدیمی ترین انواع انیمیشن ها اما از جذاب ترین آنان می باشد.