راهنمای طراحی لباس
چه لباسی طراحی کنم
اگر به دنبال آموزش طراحی لباس، مد سال،مد فصل، آموزش طراحی لباس تهران هستید. حتما این مقاله را مطالعه نمایید و اگر به رشته طراحی لباس علاقه دارید درکلاس های آموزشگاه طرحستان شرکت کنید.
مد مفهومی بسیار جالب دارد از یک سمت باید بر اساس اجتماع و محیط باشد و از سوی دیگر باید بین فرد و سایر افراد در اجتماع تفاوت ایجاد کند.
از طریق مد اعتقادات مذهبی ، سطح اقتصادی و ویژگی های اخلاقی را بیان می کنیم.
مد فرد را از نظر هویت اجتماعی و فرهنگی از دیگران تفکیک می کند. پس بسیار مهم است آگاهانه انتخاب شود.
این فکر اشتباهی است که مد در تضاد با اخلاق پوشش و فرهنگ ایرانی است.
مد به معنی خلاقیت در مصرف است و خلاقیت در فرهنگ لباس پوشیدن.
پژوهش های تاریخی درباره لباس اقوام ایرانی به مراتب بیشتر از پژوهش در مورد لباس معاصر ایران مورد توجه قرار گرفته است.
لباس هویت فردی است که آنرا می پوشد. اولین وسیله برای قضاوت افراد است. و حتی می توان با تغییر آن خود را متفاوت به دیگران معرفی کنیم.
مد یکی از مهمترین روش هایی است برای دریافت هویت افراد ، تنشی که میان لباس به منزله ی افشا کننده ی هویت و لباس به منزله ی پنهان کردن هویت وجود دارد سالهاست که مورد توجه است. این جنبه در شهرهای بزرگ اهمیت بسیار زیادی دارد ، که با انبوهی از غریبه ها مواجه می شویم ، و تنها زمان بسیار کمی داریم که بر آنها تاثیر بگذاریم.
مد فضایی ایجاد می کند که تصمیم بگیریم از یک لباس کپی برداری کنیم یا از آن دوری کنیم.
مد دو اصل مخالف را با هم ترکیب می کند از یک طرف باید دارای تطبیق اجتماعی باشد و از طرف دیگر تمایز ایجاد کند.
همیشه مطابق مد بودن به از مد افتادن تبدیل می شود. مد همیشه در حال به وجود آمدن و از بین رفتن است. جذابیت مد در همین است ، جذابیت شروع و پایان همزمان.
مفهوم مد یک پدیده در حال تغییر است.
مد آنچنان به سرعت تغییر می کند که نمی توان تعریفی برای آن انتخاب کرد.
پس بهتر است به جای تعریف از ویژگی هایش استفاده کنیم.
بدن و هویت
ما از طریق نوع پوشش خود کدهایی را انتقال می دهیم که در برخورد اول ما با دیگران مهم است.
نوع و ترکیب لباس ما از نظر روانشناسی هم مهم است و بسیاری از اخلاقیات ما را نشان می دهد. مثلا افرادی که لباس تنگ می پوشند اغلب افرادی هستند که می خواهند جذاب نشان داده شوند. یا افرادی که از لباسهای معمولی با طرح معمولی استفاده می کنند ، اغلب افرادی هستند که نظر دیگران در مورد پوششان را مهم نمی دانند و اهمیت نمی دهند.
پس لباس بسیار مهم است چون در اولین ملاقات و برخورد با افراد این لباس است که به آن توجه می شود.
سبک زندگی
سبک زندگی ما انتخاب ما است و آزادی در این انتخاب. اما فرهنگ نیز در این انتخاب ها بسیار مهم است.
سبک زندگی افراد توسط رسانه ها و صنعت مد کنترل می شود.
سبک های زندگی و سلیقه ها سلسله مراتبی دارند و توسط موقعیت اجتماعی تعیین می شوند. مدها ، مدهای طبقات اند و تقریبا همیشه از رده های بالاتر جامعه سرچشمه می گیرند.
سلیقه در مد
یک ارتباط بسیار قوی بین مد و سلیقه برقرار است.
« همانطور که از نسبت می آموزیم ، انسان یک حس ساده ی خوش سلیقگی دارد که در رفتارها و انتخاب هایش متجلی می شود. خوش سلیقگی همچنین جلوه ای از شایستگی است. انسان با فضیلت خوش سلیقگی را در رفتار و ظاهر بیرونی خویش جلوه گر می سازد. بنابراین خوش سلیقگی در لباس پوشیدن یا در خوردن و آشامیدن نه تنها حس زیبایی فرد را نشان می دهد ، بلکه دلالت های قوی اخلاقی نیز دارد» ( گرونو 1392: 17)
بازار لباس های مارک دار
شرکت های بزرگ تجاری با برند سازی و صنعت تبلیغات ، لباس مارک دار را به مصرف جهانی هدایت کردند.
دومین عامل پیدایش بازار لباس های مارک دار تنزل مرتبه ی جوانان در مقام اصلی ترین گروه مصرف کنندگان جامعه ی معاصر بود.
استایل شخصی
هیچ چیز بدی در مد وجود ندارد و مهم این است که آیا آن مد با فرم بدن شما و استایل شما سازگار است یا خیر.
چند نکته را باید رعایت کنید تا راحت به استایل مناسب خود برسید.
1- چه لباسهایی را دوست ندارید؟
بعضی افراد ممکن است لباس های راحت و گشاد را دوست نداشته باشند، ولی این به این معنی بد بودن لباس های گشاد و راحت نیست.
2- آیا در این لباس احساس خوبی دارید؟
لباس هایی که موجب می شود در مورد اندامتان حس خوبی داشته باشید.
مهم نیست چه لباسی است، مهم این است که توجه کنید آیا خودتان زمانی که آن را می پوشید احساس خوبی دارید یا نه.
3- شناخت فرم بدن:
همه افراد از قسمت هایی از بدنشان راضی هستند. خب روی قسمت هایی که راضی هستید بیشتر تمرکز کنید. و محور لباس پوشیدن خود قرار دهید. لباس هایی بپوشید که آن قسمت ها بیشتر به چشم بیاید، و مرکز لباس پوشیدن شما و انتخاب شما شود.
4- آیا شما را شاد می کند؟
چه لباسی و چه تیپی شما را شاد می کند؟ چه لباسی را بیشتر می خرید، چه لباسی را بیشتر در کمدتان دارید.
تطبیق اجتماعی
بیتل ها و هیپی ها و یا پانک در انگلستان بودند که هدف اجتماعی از مد خود داشتند و خواهان از بین رفتن قوانین محدود کننده بودند.
خیلی وقتها لباسی را می بینیم که جمله ای در آن است که اصلا دارای تطبیق اجتماعی و زندگی فردی که آن را پوشیده ندارد. باید مدی و طرحی انتخاب شود که دارای آرمانها و تطبیق اجتماعی در آن کشور باشد و اصلا جالب نیست فردی در کشور خودش لباسی با تطبیق اجتماعی کشور دیگر بپوشد.
مسیر فرهنگی
پوشش فرهنگ عظیمی است و باید دید گذشتگان چه فرهنگی داشتند و آنرا از طریق مد به نسل بعدی منتقل کرد.
آقای ذوالفقاری، مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در رابطه با ارتباط مد و فرهنگ گفته اند: ریشه های باورهای عامیانه همچون ریشه های مذهبی، اسطوره ای، افسانه ای و امثال آن ها با موضوع پوشاک عجین هستند. و به وفور در میان اقوام دیده می شود. آقای ذوالفقاری تصریح کرد: نقش پوشاک در شکل گیری باورهای مثبت و منفی مؤثر است و می توان گفت پوشاک بارزترین نماد فرهنگی، مهم ترین و مشخص ترین مظهر قومی و سریع الانتقال ترین نشانه فرهنگی است.
تمایز ایجاد کردن
مد تنها محدود به آراستگی و تزیینات نیست بلکه باید بین فرد و سایر افراد در حالی که در یک مسیر فرهنگی و اجتماعی پیش می رود تمایز ایجاد کند.
این به معنای وسعت حوزه عملکرد مد است. افراد از لحاظ روانشناختی، شغل، سلیقه، وضعیت اقتصادی و … با هم متفاوت هستند. و این تفاوت در لباسی که فرد می پوشد نمایانگر باید باشد. هر چند افرادی دنبال جعل این خصوصیات از طریق انتخاب مدهایی هستند که آنها را متفاوت نشان بدهد با خود واقعی شان.
ولی در کل مد باید همچنان که با آداب و رسوم و فرهنگ آن کشور همگام باشد و همچنان بین افراد تمایز ایجاد کند.
شروع و پایان همزمان
اگر از نسل های قبلی بپرسیم می فهمیم در قدیم خرید لباس یک اتفاق متداول نبود و گاهی وقتها خرید می کردند. وقتی که سال نو می شد یا لباس دیگر اندازه شان نبود.
اما امروزه لباس ها ارزان تر شده و تنوع بیشتر شده است. و حتی می بینیم بعضی افراد خرید را سرگرمی خود میدانند.
در دنیای مد اتفاقی که افتاده این است که لباسی را می خرید شاید تنها چند بار می پوشید و سریع از مد می افتد و آن را به کناری می اندازید.
هدف مد تولید سریع و ارزان محصول است و مد دیگری سریع جایگزین شود. و افراد مجبور هستن برای شیک پوش باقی ماندن با این سرعت پیش بروند.
این سرعت شروع و پایان در قدیم آهسته تر بود و امروزه بسیار سرعت گرفته است.
بعد از رخ دادن فاجعه ی رانا پلازا ( در سال 2013 ساختمان رانا پلازا در بنگلادش فرو ریخت. و رکورد چهارمین فاجعه ی صنعتی دنیا را به خودش اختصاص داد. ) تمایل زیادی برای حرکت به سمت یک مدل چرخشی به وجود آمد. تا مواد لباس ها را مورد استفاده مجدد قرار دهد.
منبع: پایان نامه طراحی مدگرایانه لباس ویژه بانوان ایرانی نوشته خانم سهیلا غلامی