ابزارهای طراحی
ابزارهای طراحی
با داشتن ابزارهای مناسب آثار بهتری می توان خلق کرد. ولی انتخاب ابزار مناسب نیازمند تحقیق است. در این مقاله به ابزارهای مختلف طراحی اشاره می کنیم.
طراحی با وسیله هایی از جمله زغال ، مداد ، مداد رنگی و جوهر صورت میگیرد. به وسیله طراحی می توان ایده ها ، عواطف و تخیلات را به واقعیت تبدیل کرد. ایتدا باید طرح اولیه داشت. هر اثر هنری ایتدا طرحی اولیه بوده است. نقاشی از خطوط ساخته شده است. و به وسیله رسم خطوط نقاشی خلق می شود. در ادامه با رنگ ترکیب می شود. و ساختار بصری تشکیل می دهند. طراحی مقاصد هنری را بیان می کند. عناصر بصری را از طریق طراحی می توان درک کرد. همانطور که هنرتان رشد می کند متوجه می شوید که می توانید تکنیک ها و مواد مختلف را به کار ببرید. امروزه به کمک فناوری طیف وسیعی از لوازم و رنگدانه ها در دسترس است.
از ابزارهای متنوعی مانند زغال ، گچ ، جوهر و مداد رنگی می توان برای طراحی استفاده کرد. به وسیله ابزار و فشار دست هنرمند ، اثر خلق می شود. همیشه با ابزار مناسب می توان به اثر مطلوب رسید.
زغال
قدیمی ترین وسیله طراحی است. سبک بودن یکی از خصوصیات آن است. بدی آن شکننده بودن آن است. در اثر فشار دست خرد می شود. به راحتی می توان سطوح بزرگ را با آن پوشاند. در کوره یا شومینه تکه های چوب باقی می ماند که می تواند برای طراحی استفاده شود. زغال خطوطی کم نور و ظریف ایجاد می کنند. زغال به دلیل چسبندگی کم برای طراحی مناسب است. ولی باید بعد از انمام طراحی از مواد ثابت کننده استفاده شود. زغال در کلاسهای طراحی بسیار استفاده می شود. از زغال بیشتر برای پرتره استفاده می شود. زیرا نیاز به ظریف کاری دارد.
به صورت نرم یا سخت درجه بندی می شوند و سایزهای مختلف دارند. از نازک برای کشیدن طرح های ظریف استفاده می شود.از نظر جنس به دو دسته طبیعی و فشرده تقسیم می شوند. زغال طبیعی ، نرم و شکننده و کم اثر است. با پاک کن به راحتی پاک می شود. و به راحتی می توان اشتباهات را اصلاح کرد. زغال فشرده تحت اثر فشار و گرما پدید می آید. و پایدار تر است. چسبندگی بیشتری دارد. از نظر نرمی هم به دودسته سفت و سخت ونرم تقسیم می شود. نسبت به مداد برای طراحی طرح های ظریف تر مناسب تر است. می توان آن را به حالت پودری درآورد. با فشار بیشتر دست خط تیره تر می شود. زغال گرد ایجاد می کند که باعث کثیفی کاغذ می شود.
گچ
از نظر ظاهری شبیه مدادهای زغالی هستند. از اواخر قرن پانزدهم بسیار از گچ استفاده شد. گچ امکان ایجاد ضربه های نرم و منظم را می دهد. مواد افزودنی رنگ های مختلفی از سیاه تا خاکستری ایجاد می کنند. گچ سفید به ندرت در زمینه تیره استفاده می شود. به خاطر ایجاد رنگ های سایه دار و ترسیم خطوط دقیق برای مدل سازی مناسب است. دارای درجات مختلف نرمی و سختی است.
مداد رنگی
در دو نوع مومی و روغنی موجود است. از اواخر قرن نوزدهم در آثار هنری دیده می شود. رنگ قویتری نسبت به گچ ها دارند. به همان روش مداد گرافیتی ساخته می شوند. رنگدانه ها با رس و چسب مخلوط می شود. و موم به عنوان روان کننده اضافه می شود. و به حرکت مداد روی کاغذ کمک می کند. به کمک مغزی داخل آن رنگ ایجاد می شود. که حالت مربعی یا گرد دارد. به طور معمول نرم هستند. از هر کاغذی می توان استفاده کرد. سبک های مختلفی می توان با مداد رنگی کار کرد. طیفی وسیع از نظر کیفیت و نرمی دارند. به کمک مداد رنگی می توان خطوط واضح و مشخص ایجاد کرد. برای ایجاد سایه بسیار مناسب است. مداد رنگی ها نرم و ضخیم دارند. نرم قدرت پوشانندگی بیشتر دارد. و سفت برای رنگ کردن طرح های ظریف مناسب است.
جوهر
جوهرهای مختلفی برای طراحی استفاده می شود.به عنوان مثال جوهر گالنوس که از قرون وسطی اسکریپتوریا شناخته شده است. و جوهر هند که از کربن ساخته شده است. و از دوده های چوب تهیه شده است. از قرن پانزدهم در اوپا تولید شد. و هنرمندان آلمانی و هلندی به دلیل رنگ قوی طرفدار آن بودند. از قرن نوزدهم پرطرفدارترین جوهر بود. تا به امروزه در چین و هند استفاده می شود. می توان با آب ترکیب کرد و طیف رنگی ایجاد کرد.
مداد گرافیت
گرافیت از مشتقات کربن است. ولی در مداد کمی سرب نیز موجود است که باعث پایداری آن می شود. مداد وسیله ای بسیار ارزان و مناسب است. و برای شروع کار طراحی بهتر است از مداد استفاده شود. می توان خطوطی با ضخامت های مختلف و سایه ایجاد کرد. کیفیت مداد در طراحی بسیار مهم است. مداد گرافیتی به روانی روی کاغذ حرکت می کند. از کلمه فرانسوی Pincel به معنی برس کوچک آمده است. در جنگ جهانی دوم در بین خلبانان بسیار محبوب بود زیرا در ارتفاعات نشت نمی کرد. مداد از نوعی کربن که با خاک رس مخلوط شده و پخته شده ساخته شده است. بهتر است با وسایل دیگر تراشیده شود و با تراش تراشیده نشود.
این مداد ها از سخت به نرم درجه بندی می شود. H9 سخت ترین و B9 نرم ترین است. HB در سطح متوسط قرار دارد. درجه مداد نوع تاریکی را مشخص می کند. و با فشار دادن بیشتر تاریکی بیشتر نمی شود. برای شروع کار ازB3 و B2 استفاده کنید. و برای زنگ های عمیق تر از B6 و B9 استفاده کنید. نسبت به زغال تمیزی بیشتری دارند. مداد گرافیتی بیشتر برای ایجاد ضربات نرم است. مداد گرافیتی رایج ترین نوع ابزار طراحی است. مداد های گرافیتی بسیار مناسب تر نسبت به زغال ها هستند و برای طرح های ظریف تر کارآمدتر هستند.
.
دارای بافتی نامتراکم ولی زیبا است. باید تمام دسته ها را استفاده کرد تا توانایی و دانش از سختی آنها به دست آورد. تکنیک لایه بندی با مداد گرافیتی صورت می گیرد. با توجه به سختی درجات مختلفی از سیاه تا خاکستری روشن به وجود می آورند. هرچه میزان گرافیت بیشتر باشد اثر مداد روی سطح درخشان تر است. حالتی درخشان و براق دارد. هرچه سختی بیشتر ، خطوط روشن تر است. از H و B برای نشان دادن سختی و به تبع آن درجه تیرگی استفاده می شود. H به معنی سختی و B به سیاهی و نرمی است.
مداد H سخت تر است و خطوط کم رنگ تر است. مداد B نرم تر است و خطوط پررنگ تر است. هرچه شماره H بالاتر می رود سختی بیشتر می شود و هرچه شماره B بالاتر می رود نرمی بیشتر می شود. برای طبیعی شدن بیشتر طرح تنها از یک مداد استفاده نکنید. کار را با HB شروع کنید. کار با آن تمیز تر است و ساده تر و برای شروع کار یا تمرین مناسب است.
مداد اتود
دارای مغزی های مختلف با سایزهای متوع و سختی مختلف است. این مغزی ها قابل جایگزینی است. از جنس گرافیت یا زغال فشرده است. از ترکیب پلاستیک و فلز ساخته می شود. سبک است و برای کشیدن خطوط بسیار ظریف کاربرد دارد. 0.5 بسیار پرطرفدارتر است.
پاستل
به راحتی می شکند و از نوارهای پاستل ساخته شده است. حالت گچی و مومی دارند. برای طراحی دقیق و سایه زنی مناسب هستند. به خوبی می توانند مخلوط شوند. کار با آنها بسیار آسان است. طیف گسترده رنگی دارند. نه تنها برای طراحی بلکه به طور کای برای نقاشی مناسب هستند. دونوع نرم و سخت موجود است و از نرم بیشتر برای کشیدن خطوط اصلی و مرکزی استفاده می شود. نسبت به پاستل سخت ، سخت تر پاک می شود و انعطاف پذیری بیشتری دارد.
پاک کن
جنس پاک کن به طور معمول از جنس پلاستیک یا رزیناز است. برای از بین بردن اشتباهات مناسب است. نرم و انعطاف پذیر است. وقتی با ذغال ترکیب می شوند موجب کثیف شدن پاک کن می شود. برای ایجاد لبه های تیز و برش خورده می توان استفاده کرد. پاک کن به طور معمول از جنس لاستیک است و از نخستین پاک کن ها است دوام بیشتری نسبت به دیگر پاک کن ها دارد. نوع دیگر پاک کن صابونی است که بسیار انعطاف پذیر است. برای محو کردن مناسب است. پاک کن های خمیری بسیار برای طراحی مناسب هستند و طرفداران بسیاری دارد می توان به کمک آن درجه تیرگی خط را تغییر داد.
شابلون استنسیل
قالبی است که با استفاده از آن می توان در برخی از سطوح طرح ایجاد کرد. برای چندین بار می توان از آن استفاده کرد. اولین بار در آسیا و اروپا مورد استفاده بود. در اروپا برای رنگ آمیزی چاپ های قدیمی استفاده می شود. از استنسیل ها برای چاپ گسترده و هر چیزی که قرار نیست به وسیله دست باشد استفاده می شود. در فرانسه در 1920 برای تصویر سازی کتاب ها استفاده می شد. بسیاری از ارتش ها در جهان برای علامت گذاری روی کلاه و تجهیزات استفاده می کنند. به وسیله هنرمندان گرافیتی در نیمه دوم قرن بیستم استفاده فراوان می شد.
خط کش
ابزاری برای اندازه گیری و یا رسم خطوط مستقیم است. خط کش ابزاری است که می تواند برای اندازه گیری مسافت و یا ترسیم خطوط مستقیم در چاپ ، هندسه ، رسم فنی و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد.سیستم اندازه گیری متری در فرانسه اختراع شد. اولین خط کش تاشو توسط آلتون اولریش اختراع شد. به سه جنس پلاستیکی ، چوبی و فلزی موجود است. خط کش ها را می توان در اندازه های مختلف ساخت. اندازه معمول 30 سانتی متر است. همچنین سایزهای بزرگ تر و کوچک تر موجود است.
نقاله
به اشکال مختلف دایره و نیم دایره ساخته می شود. لبه آن بر حسب درجه 60 قسمتی یا گراد مدرج شده است. ابزاری است برای اندازه گیری زاویه ها یا ترسیم آنها. از شیشه شفاف یا پلاستیک ساخته می شود. به طور معمول دارای صد و هشت بخش در نیم دایره است. جوزف هودارت در 1810 مدل پیچیده آن را برای محاسبه موقعیت کشتی طراحی کرد. از قرن هجدهم به طور گسترده در هندسه و ریاضیات استفاده می شود. بیشترین کاربرد در کارهای مربوط به هندسه است ولی در طراحی نیز می توان از آن برای اندازه گیری زاویه ها استفاده کرد.
پرگار
برای رسم دایره یا کمان استفاده می شود. همچنین برای اندازه گیری فاصله نیز استفاده می شود. از جنس فلزی یا پلاستیکی است. شعاع دایره ای که می خواهید رسم کنید قابل تغییر است. به طور معمول در یک سمت سوزن و در سمت دیگر مداد قرار دارد. اولین بار در حفاری های روم پیدا شد. در قرن بیستم به طور گسترده در جهان استفاده شد.
قلم مو
ابزاری بسیار محبوب است. متشکل از الیاف طبیعی یا مصنوعی است. چینی های باستان از قلم موهای بلند استفاده می کردند. تا حالتی خاص به طراحی خود بدهند. از موی حیوانات برای الیاف آن استفاده می شود. زیرا حالت انعطاف پذیری به آن می دهد. قلم موها به طور معمول از موی سمور یا سنجاب ساخته می شود. برای رنگی کردن طرح بسیار مناسب است و به خوبی به رنگ آغشته می شود. دارای شکل و اندازه های مختلف است. قلم مو از 3 قسمت تشکیل شده است. مو: می تواند طبیعی یا مصنوعی یا ترکیبی از هر دو باشد. فلز: مو ها را به چوب وصل می کند. دسته: به طور معمول از جنس چوب است.
قلم موها یا نوک گرد هستند یا نوک تیز. از نوک گرد برای رنگ کردن مناطق و خطوط ضخیم استفاده می شود. و از نوک تیز برای خطوط ظریف. قلم موها همچنین یا نرم هستند یا زبر. قلم موهای زبر دارای موهای زبر است. برای طرح های ضخیم مناسب است. قلم موهای نرم برای طرح های ظریف مناسب است. اندازه قلم مو بر اساس عددی است که روی آن نوشته شده است. از 0000 شروع می شود. و بعد از آن 00 و 0 است. هرچه این عدد بیشتر می شود قلم مو بزرگ تر می شود.
کاغذ
ضخامت و وزن کاغذ متنوع است. انتخاب کاغذ مناسب در طراحی بسیار اهمیت دارد و باید از کیفیت خوب استفاده شود. و درجه بافت در نظر گرفته شود. به سه نوع پارس ، کاهی و سفید موجود است. کاغذ پارس از تفاله نیشکر ساخته می شود. رنگ کاغذ کمی به زردی می زند و هرچه ضخیم تر می شود کدر تر می شود. به دلیل محکم بودن کاغذ بسیار برای طراحی با زغال مناسب است. کاغذ های کاهی بسیار ظریف تر هستند و برای تمرین مناسب هستند. کاغذ سفید بیشتر برای چاپ استفاده می شود ولی برای طراحی با مداد گرافیتی نیز بسیار مفید است. همچنین کاغذ بازیافتی نیز وجود دارد که برای تهیه آن هیچ درختی قطع نمی شود و برای تمرین و طرح های اولیه مناسب است. و رنگی کدرتر دارد.